
Umělá inteligence už není jen věcí budoucnosti – ve třídách zavádíme AI nástroje rychleji, než si mnozí stačili všimnout. Většina studentů i učitelů se s novými technologiemi už běžně setkává, někdo se s nimi učí žít a jiný už si bez nich nedokáže představit běžný den. Je však AI ve školách skutečně tím, co našemu vzdělání prospěje, nebo nese i jistá rizika? Odpovědi nejsou vždy jednoduché, proto stojí za to ponořit se do detailů, které často zůstávají skryté pod povrchem.
AI jako běžná součást výuky: čísla, která překvapí
Dnes pravidelně využívá AI nástroje ve výuce více než 75 % žáků středních škol. Skoro každý druhý využívá umělou inteligenci minimálně jednou týdně. Zatímco pro část pedagogů je AI užitečnou pomůckou pro přípravu výuky – tvorbu materiálů nebo úsporu času u administrativy –, pro studenty je ChatGPT a další asistenti každodenní realitou, zejména při vyhledávání informací nebo úpravě textů.
Kdo a jak často s AI pracuje?
Skupina | Pravidelné použití AI |
---|---|
Žáci středních škol | 75 % |
Učitelé | 53 % |
Podpora AI ve školách (mezi pedagogy) | 56 % |
AI ve školách: pohled učitelů
Přibližně 53 % učitelů AI aktivně zařazuje do výuky nebo příprav. Zhruba 56 % z nich podporuje integraci AI do vzdělání, zatímco 19 % se vyslovuje proti. Nejčastěji je využití AI dobrovolné, protože 67 % pedagogů žákům používání AI nezakazuje, jen třetina omezuje možnosti využití podle situace a pouze nepatrný zlomek je zcela striktní.
Oblíbené AI nástroje mezi žáky
Mezi mladšími lidmi vítězí jasně ChatGPT – použilo jej 89 % dětí, kteří někdy AI vyzkoušeli. Školní pravidla však často zaostávají. Až 81 % žáků uvádí, že u nich žádné oficiální pokyny vztahující se k AI nejsou, nebo o nich neví.
Umělá inteligence je dnes ve školách spíš novou možností než hrozbou. S jejím rozvojem se ale neobejdeme bez rozumných pravidel, která ukážou, jak ji smysluplně začlenit do výuky.
Co brání učitelům využívat AI naplno?
Hlavní překážkou je nedostatek času a technického vybavení, zároveň i obavy z možných chyb nebo zneužití. Pro řadu pedagogů je AI sice lákavá, ale často chybí jasný návod, jak ji zapojit přímo do vyučování tak, aby to mělo skutečný smysl.
Odkud se děti o AI nejčastěji dozvídají?
Informace o umělé inteligenci získávají hlavně na internetu a sociálních sítích, až potom teprve ve škole. Ze školních aktivit se s AI setkalo jen zhruba 37 % žáků; většina poznává nové technologie mimo výuku. Téma je oblíbené i při osobních rozhovorech, například s kamarády.
Místo ve školách pro budoucnost
V praxi se ukazuje, že AI mění nejen způsob učení, ale i charakter vztahu mezi žáky a učiteli. Přibližně 10 % žáků už AI využívá dokonce pro osobní otázky a vztahy. Odborníci očekávají, že tento trend se bude dál rozvíjet, zejména jak poroste důvěra v technologie a jejich využitelnost pro řešení skutečných problémů.
Srovnání: pravidla, technologie i podpora
Zatímco podpora AI ve školství stoupá, v každodenním životě školy často pravidla pro AI chybí. Možnosti využití jsou většinou otevřené a až 45 % žáků středních a druhého stupně základních škol už alespoň jednou nějaký AI nástroj použilo.
Osobně vnímám největší hodnotu AI v tom, jak rozšiřuje možnosti přístupu ke znalostem. Těší mě, že stále častěji vidíme ve třídách kreativní způsoby práce s umělou inteligencí, ale stejně důležité je podle mě pomáhat žákům budovat kritické myšlení a chápat různé limity nových technologií.
Umělá inteligence nepochybně mění naše vnímání školní práce a dává nám nové možnosti. Zůstává otázkou, jak rychle dokážeme vytvořit promyšlená pravidla a jak spolu dokážeme dál rozvíjet odpovědnost při práci s AI ve školách i mimo ně.
Komentáře